Видання херсонської філії видавництва "Просвіта":

Іван Немченко. Євангеліє від Кобзаря
Іван Немченко. Шевченкова офіра
Вісник Таврійської фундації. Випуск 6
Леонід Куліш. Зізнання
Вісник Таврійської Фундації. Випуск 8
Вишиванка. Число 1

Чорна М. Творча індивідуальність Володимира Винниченка // Вісник Таврійської фундації (Осередку вивчення української діаспори): Літ.-наук. зб.: Вип. 7. — К.–Херсон: Просвіта, 2010. — С. 225-232.

Творча індивідуальність Володимира Винниченка

19 жовтня 2010 року кафедра українського літературознавства Інституту філології та журналістики на базі Херсонського державного університету провела Регіональну наукову конференцію, що була приурочена до 130-річчя з дня народження В.Винниченка.

Володимир Кирилович Винниченко в історії нашої літератури постать виняткова: поет, романіст, повістяр, новеліст, драматург, публіцист, філософ, маляр, політичний та громадський діяч, перший та єдиний серед українських письменників ХХ століття, чиї твори ще до революції 1917 року було перекладено багатьма мовами.

На початку ХХ століття навколо особистості В.Винниченка вирували суперечки. Його творчість нікого не залишала байдужим. Одні безоглядно захоплювалися, інші різко та безжально критикували і не лише на Батьківщині, але й в емігрантських колах, а головне – ним цікавилися. Слово письменника було насичене енергетикою пробудження, протесту, боротьби, спонукало до дії. Тож В.Винниченка боялися небезпідставно. Починаючи з 1930-х та аж до 1960-х років минулого століття ні перевидань творів письменника, ні літературних праць про нього не було. В літературознавстві панувала напружена мовчанка навколо цього імені. Наукові розвідки друкувалися лише за кордоном, серед них роботи Григорія Костюка, якому вдалося вивезти архів В.Винниченка з Франції до США.

У роботі конференції взяли участь представники вищих навчальних закладів з різних міст України (Запорізький державний медичний університет, Київський університет ім. Б.Грінченка, Миколаївський національний університет ім. В.Сухомлинського, Чорноморський державний університет ім. Петра Могили, Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д.Ушинського, Дніпропетровський національний університет ім. О.Гончара та інші).

Відкрив конференцію доктор філологічних наук, професор, керівник Інституту філології та журналістики В.П.Олексенко. Після привітального слова розпочалась пленарна частина заходу, що викликала жваву дискусію: «Неоміфологізм у літературній спадщині В.Винниченка», О.Д.Турган (доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри культурології та українознавства Запорізького державного медичного університету); «Новаторство Володимира Винниченка – драматурга», О.Є.Бондарева (доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри української літератури, компаративістики і соціальних комунікацій Київського університету ім. Б.Грінченка); «Власні імена в текстах п’єс В.Винниченка як своєрідні маркери доби», В.П.Олексенко (доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри журналістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Жанрово-стильові модифікації антиутопії у романах А.Платонова «Чевенгур” та В.Винниченка «Сонячна машина», Н.І.Ільїнська (доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри іноземних мов та літератури Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Психологізм у творах В.Винниченка», М.І.Пентилюк (доктор педагогічних наук, професор, Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету).

Подальша робота була спланована на основі секційних засідань. Першу секцію «Літературознавство. Драматургія Володимира Винниченка» очолила Н.Д.Чухонцева (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету). Драматург працював наполегливо та плідно: у його творчому доробку 23 п’єси. Автор усвідомлював, що назріла гостра потреба європеїзувати український театр, надати йому філософської глибини, психологізму, гостроти морально-етичних колізій, динамізувати дію, вивести на сцену міську інтелігенцію та перипетії найпотаємнішого в людині – її психіки. Драми В.Винниченка і змістом, і формою творили національно новаторську драматургію в річищі новітніх течій європейської драми, яку представляли Г.Ібсен, А.Чехов, М.Метерлінк, К.Гауптман та ін. Театри Голландії, Швейцарії, Чехословаччини, Австрії, Польщі, Італії, Іспанії, Румунії, Сербії, Хорватії, Данії, Норвегії, Швеції охоче брали до свого репертуару драматичні твори письменника. В ході роботи першої секції були заслухані такі доповіді: «Реалізація есхатологічного міфу в п’єсі В.Винниченка «Гріх»» Л.О. Бондар (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української літератури Миколаївського національного університету ім. В.Сухомлинського); «Майстерність Винниченка-драматурга» Г.В. Немченко (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Проблематика драми «Брехня» В.Винниченка» Т.В. Бахтіарової (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «П’єса В.Винниченка «Закон» на херсонській сцені» Н.Д.Чухонцевої (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Морально-етична проблематика у п’єсі В.Винниченка «Гріх» О.Крижановської (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Традиції В.Винниченка в монодрамі Я.Стельмаха «Синій автомобіль» А.Клочкової (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Образ модерної жінки у драматургії В.Винниченка» Н.Левченко (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Танатологічні мотиви у драматургії В.Винниченка («Чорна Пантера і Білий Медвідь», «Пригвожденні»)» О.Андрієць (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Композиційна своєрідність та проблематика драм «Між двох сил» В.Винниченка та «Патетична соната» М.Куліша» А.Посисаєвої (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Художня реалізація архетипних образів у прозі та драматургії В.Винниченка» Р. Прокопенко (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Проблема «чесності з собою» у драмах  В.Винниченка «Пригвожденні» та Лесі Українки «Блакитна троянда» Ю. Навертюк (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Образ героя-пророка у драматургії Лесі Українки та В.Винниченка» Р. Мітюхіної (студентка ІІІ курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Ідеї нової моралі та філософії конкордизму у п’єсі «Чорна Пантера і Білий Медвідь» та «Щоденнику» В.Винниченка» Т. Желяско (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Психологізм п’єси О.Ірванця «Електричка на Великдень»: до проблеми рецепції традицій В.Винниченка» М. Концевого (студент V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету).

Керівником другої секції «Літературознавство. Прозова спадщина В.Винниченка» була А.В. Демченко (кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету). Учасники цього секційного засідання активно дискутували з питань проблематики та поетики малої прози та великих епічних полотен письменника. Були заслухані та активно обговорені такі виступи: «Жанрові форми і поетика творів Володимира Винниченка для дітей» І.Ю. Берези (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології і світової літератури Чорноморського державного університету ім. Петра Могили); «Поетика дитячих оповідань В.Винниченка (збірка «Намисто»)» В.Ю.Гуменної (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української та зарубіжної літератур літератури Південноукраїнського  національного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського); «Засоби психологізму в драмі В.Винниченка «Чорна Пантера і Білий Медвідь» Н.С. Дашко (кандидат філологічних наук, доцент кафедри видавничої справи та міжкультурної комунікації Дніпропетровського національного університету ім. О.Гончара); «Специфіка наративу у малій прозі В.Винниченка» В.М.Руссової (кандидат філологічних наук, виконуюча обов’язки доцента кафедри української філології і світової літератури Чорноморського державного університету    ім. Петра Могили); «Амбівалентність людської натури в художній прозі В.Винниченка та М.Хвильового» А.В. Демченко (кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Образи-символи в романі В.Винниченка «Записки кирпатого Мефістофеля» І.М. Цуркана (кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Викривальний характер роману «Слово за тобою, Сталіне» І.В.Немченка (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Морально-етичні проблеми особистості у романі «Слово за тобою, Сталіне» В.Винниченка» В.С.Загороднюка (кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Естетична проблематика епістоляріїв Б.Грінченка та В.Винниченка» М.М.Чорної (викладач кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Щоденник» В.Винниченка як складне і багатовимірне філософсько-естетичне явище у національній культурі» В.В.Галаган (старший викладач кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Семіосфера «місто» у дитячій прозі В.Винниченка» К.О.Мікрюкової (викладач кафедри загального і прикладного мовознавства Миколаївського національного університету ім.В.Сухомлинського); «Образ інтелігенції у ранній прозі В.Винниченка» Т.О.Цепкало (аспірантка кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Стильова парадигма епістолярію Володимира Винниченка» А.В.Калініної (старший лаборант кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Тоталітарний міф у художній прозі В.Винниченка» О.Круть (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Есхатологічні аспекти моралі в художній прозі В.Винниченка та Ю.Винничука» Н.Жолудь (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Комплекс влади в романі В.Винниченка «Записки кирпатого Мефістофеля» З. Алещенко (студентка V курсу заочної форми навчання Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Засоби характеротворення у малій прозі В.Винниченка» Є. Савонік (студентка ІІІ курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Мотив екзистенційної самотності у романістиці В.Винниченка та В.Домонтовича» А. Глушко (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Специфіка хронотопу у романі В. Винниченка «Записки кирпатого Мефістофеля» А.Шахватової (студентка І курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Іронія у структурі прозових творів Майка Йогансена та Володимира Винниченка» В.Глухманюк (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Поетика сюжету і композиції у новелістиці В.Винниченка» А. Губанової (студентка ІІІ курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Втілення ідей конкордизму у романах «Лепрозорій», «Слово за тобою, Сталіне» В.Винниченка» Н.Чаури (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Художні моделі зла у прозі В.Винниченка та В.Шевчука» Т. Прозор (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Поетика художньої деталі у романі «Записки Кирпатого Мефістофеля» В.Винниченка» К.Бутрій (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); ««Щоденник» В.Винниченка: філософія та художня практика митця» М.Бурдиги (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); ««Сонячна машина» В.Винниченка в контексті утопій та антиутопій» О. Лихожон (студентка V курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Інтертекстуальність роману  «Записки Кирпатого Мефістофеля» В.Винниченка» К. Токар (студентка ІІІ курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Проблема сім’ї і шлюбу у романі В.Винниченка  «Записки Кирпатого Мефістофеля» Л. Чихун (студентка ІV курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Проблема особистості у тоталітарному світі на матеріалі роману В.Винниченка «Слово за тобою, Сталіне» А. Компаній (студентка ІІІ курсу Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету).

Творчі здобутки Володимира Винниченка завжди привертали увагу не лише літературознавців, а й лінгвістів та методистів. Використання специфічних мовних конструкцій, застарілих слів та кольороназв не залишилось поза увагою дослідників. Тому художній спадок став об’єктом вивчення мовознавців та методистів на секції наукової конференції «Лінгвістика. Методика викладання української мови та літератури», яку очолила Л.Г. Бондаренко (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Херсонського державного університету). Вищезазначені проблеми було розкрито у таких виступах: «Стилістичні деривати у творах В.Винниченка» С.Ю.Жарко (кандидат філологічних наук, доцент кафедри видавничої справи та міжкультурної комунікації Дніпропетровського національного університету ім. О.Гончара); «Дієслівні конструкції в драматургії Володимира Винниченка» О.А.Копусь (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української філології Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д.Ушинського); «Особливості вивчення творчості Володимира Винниченка у ліцеї» Л.Г.Бондаренко (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українського літературознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Специфіка вивчення творів В.Винниченка у старших класах» В.М. Шеховцової (учитель-методист, спеціаліст вищої категорії, завідувач кафедри філології Херсонського Академічного ліцею при Херсонському державному університеті); «Вивчення стилістично маркованої лексики на матеріалі художньої прози В.Винниченка» Т.І.Кучми (учитель-методист, спеціаліст вищої категорії кафедри філології Херсонського Академічного ліцею при Херсонському державному університеті); «Застаріла лексика у творах В.Винниченка» Г.М.Гайдученко (кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри української мови та соціолінгвістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Синтаксична організація прозового мовлення у творчості В.Винниченка» О.П.Карабути (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та соціолінгвістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Тематична група дієслів руху та переміщення в мові творів В.Винниченка» Л.В.Власенко (старший викладач кафедри української мови та соціолінгвістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Стилістичні функції односкладних речень у романі «Записки Кирпатого Мефістофеля» В.Винниченка» С.М. Климович (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та соціолінгвістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Некодифікована лексика у ранній прозі Володимира Винниченка» С.А. Мартос (кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови та соціолінгвістики Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Концептосфера «відчуття» у художній картині творів В.Винниченка» І.В. Гайдаєнко (кандидат філологічних наук, доцент, завідувач кафедри українського мовознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Флористичні номени у творах В.Винниченка» Ж.В.Красножан (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського мовознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Концепт «переміщення» у мовній картині світу В.Винниченка» О.Г.Митрофанової (кандидат філологічних наук, доцент кафедри українського мовознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Антропонімічна система у новелах В.Винниченка» Т.Г.Окуневич (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українського мовознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету); «Формування компетентностей учнів у процесі вивчення творчості В.Винниченка» О.М.Андрієць (кандидат педагогічних наук, доцент кафедри українського мовознавства Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету).

У межах конференції відбулась комп’ютерна презентація «В. Винниченко – художник», яку підготували студенти Інституту філології та журналістики Херсонського державного університету. Глядачі мали приємну нагоду переглянути пейзажні картини письменника. Під чудову мінорну музику студенти зачитували уривки з інтимного листування Володимира Кириловича з його коханою дружиною Розалією Яківною.

У роботі секцій узяли участь науковці з різних міст країни, викладачі та студенти Херсонського державного університету. Всі доповіді виголошено на високому науковому рівні, вони відповідають сучасним тенденціям літературознавчих та лінгвістичних досліджень, викликали жвавий інтерес і спонукали до цікавої плідної дискусії. Варто відзначити розмаїття тем і підходів, що їх продемонстрували учасники конференції.

Додати коментар



Корисно? Сподобалося? - То поділіться!
Цим Ви допоможете своїм друзям, культурі України та нашому сайту. Дякуємо!

 
Розробка та підтримка

порталу "Просвіти" Херсонщини

 

Кількість

Наразі на сайті "Просвіта" Херсонщини розміщено 116 книг;
1,466 статей;
340 авторів.




Хронологія

1654 (8) 1917 (6) 1918-1921 (6) 1929 (5) 1932-1933 (67) 1941 (4) 2014-2015 (10) XIX ст. (6)