Видання херсонської філії видавництва "Просвіта":

Микола Братан. Знову експромти
Нариси з історії Бериславщини. Випуск 1
Молода муза. Випуск 2
Іван Немченко. Шевченкова офіра
Молода муза. Випуск 3
Алла Флікінштейн. Перша сотня
Талановитий диригент
(до 120-річчя від дня народження Нестора Городовенка)

Постать Нестора Городовенка нині привертає до себе увагу культурної громадськості у зв'язку з його ювілеєм - 9 листопада 2005 року минуло 120 років від дня народження великого маестро, що родом з Лохвиччини Полтавської області.

Сталось так, що жодна з радянських енциклопедій чи бодай фахових довідників не подають імені цієї надзвичайної особистості. На превеликий жаль, і в другому томі видання "Енциклопедія українознавства" (видавництво "Молоде життя", 1955-1984, за редакцією В.Кубійовича), прізвище Городовенка не удостоїлося бути оприлюдненим. Можливо, це пояснюється не зовсім вибагливим добором матеріалів знатних українських діаспорних енциклопедистів, а можливо, маємо якісь інші чинники.

Нестор Городовенко

Не знайдемо цього прізвища і в фундаментальній праці, виданій уже за часів суверенітету, енциклопедичному довіднику "Полтавщина", немає його і в солідній праці В.Голоти "Одесса театральная".

Цю прогалину вдалося в деякій мірі заповнити Георгію Шебанову, який видав монографію про свого земляка "Нестор Городовенко" (Київ, видавництво ім. Олени Теліги, 2001) - дослідження вдалося і оцінене як надто цікаве і потрібне. Це видання відразу стало надбанням у культурному житті України. В ньому на основі багатющого й клопітливо зібраного документального матеріалу та численних спогадів соратників великого маестро, хорового диригента, вимальовується життєвий і творчий шлях велета української музично-пісенної культури, ім'я якого було незаслужено забуто, а потім після реабілітації повернуто в рідну Україну.

Нестор Городовенко був великим майстром української пісні, послідовно її осмислював і пропагував. До своїх колоритних репертуарів диригент постійно включав також пісні українських авторів, хоча перевагу віддавав хоровим творам Лисенка, Демуцького, Кошиця, Леонтовича, Стеценка, Ступицького, Людкевича, які припали йому до душі ще з молодих літ.

У цьому виданні зокрема йдеться і про виступи капели "Думка", яка під керівництвом Нестора Городовенка з широкою концертною програмою гастролювала на Волині, Поділлі, Херсонщині, Запоріжжі, Дніпропетровську, Черкасах і в Одесі. Крім українських пісень, у цей період Н.Городовенко взявся за складні твори світової музичної класики. "Думка" розучила монументальну ораторію австрійського композитора Й.Гайдна "Пори року", котру до того ще ніколи не було співано ні в Україні, ні в Росії. Тодішня періодика писала про цю подію: "Нестор Городовенко виконанням цієї ораторії дійшов до великого талановитого досягнення...". На українську мову лібрето бездоганно переклала Л.Старицька-Черняхівська.

Виконання капелою "Думка" ораторії Й.Гайдна стала новим етапом її художнього зростання і технічного вдосконалення, етапом художньої зрілості й усебічного досягнення завершеності, з чим "Думка" досягла вершин своєї виконавської майстерності на рівні з кращими європейськими капелами. А її прекрасний голосовий склад, до якого дуже далеко німецьким зразковим капелам, широкий обсяг її репертуару одним крилом сягає найскладніших зразків хорової народної пісні, з чим Городовенко вирішив ознайомити одеситів, адже їх місто була центром з давніми музичними традиціями.

Як і в Києві, в Одесі "Пори року" були сприйняті з великим успіхом. Гайднову ораторію "Думка" проспівала 17 березня 1928 року в театрі опери та балету. Взагалі капела Городовенка в Одесі дала 21 концерт, чого до того не робила в жодному місті.

Одеські газети наперебій друкували схвальні рецензії, віддаючи належне великому творчому доробку капели "Думка" та її невтомному диригентові. З приводу виступу капели, присвяченого пам'яті Т.Г.Шевченка одна з одеських газет писала: "Концерт "Думки" може бути названий показовим для українського мистецтва, оскільки він об'єднував поезію великого українського поета з музикою чудового композитора М.Лисенка і був виконаний зразковим ансамблем. У виконанні "Думки" продемонстрована висока майстерність...".

Крім Одеси, "Пори року" Гайдна з небувалим успіхом, як відзначено в дослідженні Г.Шебанова, були виконані також у Харкові, Полтаві, Кременчуці, Лубнах та інших містах України. Цей великий хоровий твір, склавши в Одесі екзамен на зрілість, наче отримав своєрідну мистецьку апробацію перед відповідальною поїздкою капели "Думка" до Франції.

Своєю талановитою диригентською діяльністю Нестор Городовенко всюди намагався підкреслити українську присутність. Він був великим патріотом своєї вітчизни, завше вірив у прийдешню свободу рідного краю і ця віра була незламною.

Про диригента як людину, про його надзвичайний Божий талант на тлі загальносвітових і українських культурних подій ідеться в монографії допитливого дослідника з уславлених Чорнух, де "босими ногами ходив малий Гриць Сковорода". Зі сторінок монографії Нестор Городовенко постає також і як неперевершений інтерпретатор та аранжувальник нашої української народної пісні. Це про Україну сказав відомий дослідник Ф.Беренштедт: "Нема в світі такої країни, де б дерево народної поезії дало такий розкішний плід, ніде дух народний так живуче, так чудово себе не виявив у своїх піснях, як в українців. Яке глибоке, справді людяне чуття, яка туга, що всю душу захоплює, відбилися у тих піснях...".

Автор у своїй монографії на науковому рівні осмислює музично-пісенне і виконавське життя України в першій половині минулого століття, паралельно розкриваючи не лишень нелегку долю видатного митця, а й до цього часу невідомі драматичні сторінки української культури, до скрижалей якої мистецтвознавець Г.Шебанов вписав нову й необхідну сторінку. Автор підкреслює, що одні за життя і після нього мали всенародну шану і любов, підтримку і почесті від влади, а іншим у той же час довелося пройти крізь гіркі життєві випробування, зазнавши немало неймовірних утисків, опинитися у тривалому незаслуженому забутті - саме до цієї категорії митців і належить видатний диригент Нестор Городовенко.

1944 року зі Львова він виїхав до Німеччини, а звідти до заокеанської Канади. Радянська комуністична система на дуже тривалий час відгородила його, як і багатьох інших митців - патріотів України, від рідної Вітчизни "залізною завісою", що цинічно продовжувалося півстоліття, упродовж якого всюдисуща партійно-кадебістська необмежена цензура беззастережно забороняла не тільки з'яву найменших публікацій про Нестора Городовенка, а й узагалі бодай будь-яку згадку про "політичного втікача", "буржуазного націоналіста", "запеклого ворога народу".

Але в Європі, зокрема Німеччині й у Канаді, періодична преса постійно висвітлювала потужну мистецьку діяльність великого сина Полтавщини, пишучи про його самобутній талант, безмежну синівську любов до Матері-України, куди весь час не покидав надії повернутися, про його організаторську, хорову, педагогічну і диригентську діяльність, що набули в усьому світі необмеженої популярності. Нестор Городовенко був неперевершеним свого часу диригентом, професором Київської консерваторії, видатним знавцем української народної пісні, яку в своїй хоровій інтерпретації підніс до найвищих вершин світового мистецтва. Він залишив після себе величезну українську музичну бібліотеку і висококласні хорові партитури. Своїм аранжуванням і диригуванням Нестор Городовенко поєднував безсмертну українську пісню з божественною музикою небесних сфер. Він своїм мистецтвом ніс грандіозний гімн людині, його хоровий спів вливався у вселенський концерт, що з'єднував своїм звучанням і землю, і небо.

Є всі надії і сподівання, що з відзначенням ювілею Нестора Городовенка ім'я великого митця займе своє належне місце на флагмані українського музичного мистецтва і більше не перебуватиме за облавком енциклопедичних видань.

 

Теми: 
Автор: 
Персоналії: 

Додати коментар



Корисно? Сподобалося? - То поділіться!
Цим Ви допоможете своїм друзям, культурі України та нашому сайту. Дякуємо!

 
Розробка та підтримка

порталу "Просвіти" Херсонщини

 

Кількість

Наразі на сайті "Просвіта" Херсонщини розміщено 116 книг;
1,466 статей;
340 авторів.

ВАЖЛИВО!

Оригінальні тексти! Захищено!
Угода про дотримання авторських та інтелектуальних прав

Пишіть реферати та курсові.

При передруці посилання залишайте на місцях!





Хронологія

1654 (8) 1917 (6) 1918-1921 (6) 1929 (5) 1932-1933 (67) 1941 (4) 2014-2015 (10) XIX ст. (6)