Видання херсонської філії видавництва "Просвіта":

Анатолій Анастасьєв. Просто життя
Алла Флікінштейн. Перша сотня
Вісник Таврійської фундації. Випуск 7
Анастасьєв А., Лепешко В. Звідси починається Вітчизна
Голос Батьківщини. Випуск 5
Іван Немченко. Квітка України

Непомяща О. Використання методу playсast на уроках української літератури // Вишиванка. Число 5. — К.–Херсон: Просвіта, 2018. — С. 23-27.

Використання методу playсast на уроках української літератури

Сучасні вчителі літератури працюють над тим, щоб учні читали літературно-критичні статті, поезію та прозу, але, на жаль, школярам це часто нецікаво. Аби привернути їхню увагу, словесники використовують мультимедійні технології. Саме завдяки їм лише за одне заняття у нестандартній формі можна опрацювати значний за обсягом матеріал. Такий урок обов’язково заінтригує учнів, стимулюватиме до вивчення теми [1].
Щоб зробити щось цікаве, можна використати таку форму роботи, як плейкаст. Це різновид листівки нового часу; оригінальна мультимедійна композиція на певну тему, що складається з гармонійно пов’язаних між собою фону-картинки, тексту і музичного файлу [6].
Подану нижче листівку можна застосувати під час вивчення ліричного твору Павла Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить…» в 11 класі.
На уроках української літератури можна використовувати плейкаст для того, щоб:
• поставити проблемне питання;
• сформулювати тему уроку;
• виділити ключові поняття, над якими буде проводитися робота;
• визначити основні біографічні відомості, життєве або творче кредо митця (на уроках вивчення біографії письменника);
• представити художній твір візуально під музичний супровід або навіть у виконанні самого автора та ін.

 

Плейкаст «Ви знаєте, як липа шелестить...» [2]
Приклад було взято з офіційного сайту Playcast.ru
Автор Анастасія Маркова

 


Ефективним є використання плейкаста на уроках вивчення біографії письменника. Зазвичай опрацювання життєпису митця для учнів є нецікавою і складною частиною у вивченні української літератури. Важко запам’ятати всіх майстрів слова, дати їх життя тощо. Як правило, на уроках знайомства із біографією письменника ми звикли бачити на дошці:
– портрет митця;
– ім’я автора – учитель має написати на дошці його повний варіант, під яким він увійшов у літературу, поставити наголоси та звернути увагу на правопис;
– якщо письменник творив під псевдонімом, його важливо зазначити;
– дати життя автора.
Аби викликати інтерес учнів до індивідуальності митця, ці відомості можна розмістити на інтерактивній листівці. Такий варіант є цікавим для школярів та зручним для вчителів. Головне – дати волю фантазії, адже плейкаст – це своєрідне художнє полотно для вчителя, де є можливість не тільки поєднувати звук, зображення, словесний текст, а й підібрати власний фон, оригінальний шрифт, яскраві анімації.
Листівку можна презентувати за допомогою шкільного проектора, ноутбука або в роздрукованому вигляді (якщо немає анімаційного чи музичного супроводу). В такому випадку слід дотримуватись методичних правил використання наочності. До портрету автора на листівці обов’язково слід звертати увагу впродовж уроку (наприклад, можна зачитувати описи зовнішності письменників зі спогадів їхніх сучасників). Дати життя по можливості треба пов’язувати з певними асоціаціями. Наприклад, якщо дата народження або смерті митця співпадає із відомими історичними подіями. Таким чином у процесі пізнання зорова, слухова пам’ять та асоціативні ряди стануть фундаментом для нових образів та понять учнів.

 



Плейкаст «М. Хвильовий» [4]
Приклад було взято з офіційного сайту Playcast.ru
Автор Оля Непомяща


Під час вивчення біографії за допомогою плейкаста можна звернутися і до відомостей із особистого життя письменників. Багато авторів залишили після себе щоденникові записи, листи до коханих людей. Є змога створити навіть міні-історію кохання, але слід звертати увагу на вікові особливості учнів. Ось, наприклад, плейкаст про кохання Василя Симоненка. Близько двадцяти листів від палкого лірика до коханої дружини Люсі збереглися до сьогодні. Їх поет часто писав віршами, деякі з них подані на листівці. За чинною програмою життя і творчість В. Симоненка вивчаються в 11 класі, тому, враховуючи психологічні та вікові особливості цих школярів, їх нескладно мотивувати до вивчення біографії поета-лірика та його текстів. Адже саме в такому віці в учнів трапляється перше кохання, багато хто з них і сам пише поезії. Іноді не варто розтлумачувати усю історію кохання письменника, потрібно долучити вихованців до дослідницької роботи, аби ще більше їх зацікавити, стимулювати до самостійного опрацювання лірики, листів, щоденників, літературно-критичних статей.

 



Плейкаст «Кохання В. Симоненка» [3]
Приклад було взято з офіційного сайту Playcast.ru
Автор Оля Непомяща

Плейкасти створюють на уроці певний настрій, впливають на психоемоційну сферу учня, що сприяє вихованню кращих людських якостей. Тому після роботи на занятті у багатьох учнів виникає бажання самостійно працювати із сервісом, готувати свої віртуальні листівки. Потрібно давати їм таку можливість, адже створюючи власний плейкаст, школярі висловлюють почуття та емоції, демонструють свої таланти. Така можливість їм надана на безкоштовному сайті [5]. Як домашнє завдання за біографією письменника учні можуть створити листівки про подорожі автора, життєве та естетичне кредо, історію кохання, основні набутки митця, цікавий момент із його життя та багато іншого.


Література


1. Комп’ютерні технології осучаснюють уроки зарубіжної літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacher.at.ua/publ/innovacijni_tekhnologiji_navchannja/komp_juterni_tekhnologiji_usuchasnjujut_uroki_zarubizhnoji_literaturi/63-1-0-22763
2. Плейкаст «Ви знаєте, як липа шелестить...» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.playcast.ru/view/11380174/69fb998ef42340768e62205dab0f050093fd9f2epl
3. Плейкаст «Кохання В. Симоненка» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.playcast.ru/view/11409261/18e9eba7bd130d89c19b7f0c886134f949b0e14fpl
4. Плейкаст «М. Хвильовий» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.playcast.ru/view/11409116/01720790248bd3d793c4c88976b61f542ce28b25pl
5. Створення плейкасту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.playcast.ru
6. Узлова Л.А. Інноваційні технології навчання на уроках зарубіжної літератури [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zarubishiki.blogspot.com/2017/02/blog-post_65.html

Теми: 
Print Friendly, PDF & Email

Додати коментар



Корисно? Сподобалося? - То поділіться!
Цим Ви допоможете своїм друзям, культурі України та нашому сайту. Дякуємо!

 

Розробка та підтримка

порталу "Просвіти" Херсонщини

Кількість

Наразі на сайті "Просвіта" Херсонщини розміщено 125 книг;
1,628 статей;
383 авторів.




Хронологія

1654 (8) 1917 (6) 1918-1921 (6) 1929 (5) 1932-1933 (67) 1941 (4) 2014-2015 (10) XIX ст. (10)